Alla inlägg den 14 april 2009

Av Linda - 14 april 2009 13:42

Är lite halvknäckt efter en halvdags inskolning på dagis. Var så skönt att komma hem, laga lite lunch och sen sätta sig här och koppla av medan stumpis sover middag. Det jag nästan tycker är mest jobbigt förutom ljudvolymen är att man mest går omkring och känner sig överflödig. Visst kan man ge sig in i leken med alla barn, men om jag ska vara ärlig så har jag inget större intresse av att underhålla dem. Mitt barn andras ungar ni vet.. Fast det stämmer inte riktigt det heller, för är det någon vi har närmre kontakt med, någon av Semlans kompisar, då tycker jag det kan vara roligt. Men sådär med vilt främmande barn.. nej tack, då står jag hellre över.


På var och varannan blogg jag läst den senaste tiden har det dragits igång viktprojekt till höger och vänster. Jag både imponeras och förundras hur människor orkar och hinner med. Imponeras över att man kan vara så motiverad att man står emot alla frestelser man utsätts för varje dag, samt även utsätter sig själv för all denna fysiska ansträngning. Jag vet att det är svårast från början, då sockersug och liknande ska lämna kroppen, och att man i efterhand inte betraktar träning som en plåga utan snarare en ren njutning, men att utstå vägen dit. När krafterna och humöret tryter och målet känns långt borta. Ibland kan jag önska att jag också hade den förmågan och disciplinen, men i längden tror jag att både jag och mina närmaste som ska stå ut med mig mår bäst av att ta den lugnare varianten, även om det inte ger lika snabb effekt. För bra mat och lite extra motion märks det också om man levt på fel sätt en längre tid.

Tycker jag gjorde det bra igår när jag stod emot frestelsen till snabbmat när vi värmde småttingarnas mat på Sibylla :-) Ett steg i taget kommer man långt med i slutändan!


Ska försöka resonera på liknande vis med mig själv nu när jag tänkte ta tag i lite städning härhemma. Ligger ju saker tamme tusan överallt. Och hur jag än plockar så finns det alltid mer, och nytt att ge sig i kast med.

Sen är det ju även lockande att bege sig ut i solen som lyser så härligt just nu, för på mig stämmer det faktiskt: Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne.

Ovido - Quiz & Flashcards