Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

Bloggning -det nya sättet att leva?

Av Linda - 28 mars 2009 14:32

Ofta när jag får lite tid över för mig själv sätter jag mig här vid datorn och bloggar/läser andras blogg. Sambon retas med mig för det, mamma blir sur när vi hälsar på där och det "stjäl" tid när jag annars skulle pratat med henne. Ändå blir det lite som ett beroende när man väl börjat. När jag var yngre skrev jag dagbok. Inte vet jag om det var brist på händelser i mitt liv, men ofta kom den mest att handla om triviala saker, och det kanske man ska vara glad för, för många är nog dagboken ett utlopp för alla jobbiga känslor man kan ha när man växer upp. Men med bloggningen tycker jag att det är nåt annat.

Varför jag bloggar:

Först och främst tycker jag att det är ett sätt att smälta händelser och tankar/känslor. Samtidigt som man skriver om något tänker man ju också efter och funderar vad man tycker om saker och ting.

För mig är det även ett sätt att ibland få ut aggressioner som annars skulle ha riktats mot någon annan. Så med andra ord borde Tommy vara glad för att jag börjat med detta ;) Nä, men skämt åsido så tycker han nog att jag är lugnare i humöret nuförtiden, fast det kan också ha att göra med att jag inte orkar hetsa upp mig över småsaker sedan lillan kom.

Sedan älskar jag att skriva. Hade jag tänkt tanken innan jag började plugga så känner jag att jag kanske hellre skulle ha läst något på den banan istället för den utbildning jag valde. Tror ju att det är lättare att slå sig fram om man jobbar med någon man trivs med.


Varför jag läser bloggar:

Först av främst kan jag börja med att säga att jag inte följer bloggar där det uppdateras tiotals gånger om dagen med några få rader varje gång. Jag bryr mig inte om vad folk gjort den senaste timmen, utan jag vill att det ska vara läsvärt. Nu har jag inget emot vardagliga bloggar, utan det är just det här hattandet med korta inlägg som gör mig galen. Förstår inte heller hur bloggarna orkar logga in och allt för det, är det för att locka läsare i och med att de syns på "senaste inläggen"?

Tycker också att det är en fröjd att läsa välskrivna texter. Det är sällan jag fortsätter läsa en blogg där texterna innehåller mycket stavfel, mängder av fråge- eller utropstecken osv.

Är även kul att få en inblick i andra människors liv. Helst där ens eget skiljer sig från bloggarens. På samma sätt tycker jag det kan vara roligt att läsa en text där den som skrivit har vilt skilda åsikter från en själv. Det får en att se saker från en annan vinkel, och för mig kan nog det vara bra att göra ibland.. Fast sedan är det ju roligt att följa bloggar där man har samma intressen/åsikter/sorts liv också. Av motsatt anledning.

Har blivit lättare sen bloggnignen kom igång att "hålla reda på" gamla kompisar och bekanta. Att veta vad de gör och håller hus nuförtiden. Däremot är jag inte så att jag måste följa deras bloggar ständigt, utan går kanske in på deras sida via länkar för att uppdatera nu och då.


Flera gånger nu senaste tiden när jag umgåtts med någon och de berättat saker, har jag kommit på mig själv med att säga, "ja, jag läste detpå din blogg". Det gör egentligen att det inte är lika kul att höra samma sak igen, och därför tycker jag att för mycket bloggläsande förstör samvaron med vänner litegrann. Skulle man ringa och träffa människor mer om man inte läste deras bloggar?

En annan sak som jag nästan tycker kan vara lite otäckt med det hela, är ju att det faktiskt är offentligt. Visst väljer man vad man skriver, men det som inte verkar vara för privat eller speciellt just då, kan ha en annan betydelse i framtiden. För det har man ju sett på kommentarer som en del får, att läsare sätter sig in lite för mycket i bloggarens liv ibland, och ska bevisa att saker och ting är rätt eller fel. Att man förvrängt sanningen eller liknande. Om vi tar ett exempel som jag tänkt på ibland, så är det ju som alla vet ganska lätt att hitta igen någons blogg via en sökmotor. Om man då söker jobb på ett företag, är det ju ingen sak om man registrerat bloggen i sitt eget namn att ta reda på en hel del om den personen. Och hur man är gör så är det ju svårt att ge en helt riktig bild av vem man är som person på riktig via en blogg, pga. hur olika människor uppfattar saker och läser mellan raderna. Så för vissa kanske det är väldigt positivt, medan det stjälper andra..


Inte vet jag. Finns som sagt många uppfattningar och åsikter, det här är iallafall mina om det ganska nya fenomenet bloggning.

 
 
Malin

Malin

28 mars 2009 16:24

Tycker du ska sträcka lite på dig för jag vet INGEN som är så bra på att hålla kontakten som DU TROTS att du inte bott nära mig på länge:) Hoppas dock på ändring på den fronten hihi, jag och Arne LÄNGTAR efter er!!!! MASSOR AV KRAMAR!!!!!

http://rockabyelife.blogspot.com

 
Linnea

Linnea

30 mars 2009 20:29

Tack för kommentaren, kan vara så...eller så är det en grabb som e sur på mig..vet inte å orkar inte bry mig heller.

Mkt bra & välskrivet inlägg om bloggning, håller med dig om allt.! Men har jag missat ngt...fått kontrakt på en lgh här uppe?? =D

http://www.linneasekgkurva.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2010 20:34

VINN SVERIGES STÖRSTA BARN GOODIEBAG VÄRDE 40 000:- ”Jag är med och tävlar om Sveriges största barn goodiebagvärde över 40 000:- på Muppsan´s blogg!!En massa extra vinster kommer det oxå att bli, så tachansen du med” HÄR ÄR VA...

Av Linda - 26 oktober 2009 08:30

Har haft en lugn och jätteskön helg. Har mestadels varit härhemma, en liten avstickare till mormor igår var det enda bilen fick röra på sig de här dagarna. Har fått en del gjort hemma, mest småpyssel men ändå sånts som bör göras. Har äntligen montera...

Av Linda - 22 oktober 2009 12:49

Har en liten slödag idag jag och lilla goungen min. Det enda vi åstakommit sedan vi klev upp 07.30 är att vi varit iväg med retursopor och handlat. Var in fram och tillbaks till mamma på vägen hem och fick lite kaffe, men sen var det dags att åka hem...

Av Linda - 12 oktober 2009 21:23

Stckars mammas lillgumma. Har känt att det luktat så starkt av Selmas blöjor nu sista tiden, ringde vårdcentralen i morse och fick lämna prov. Mycket riktigt hade hon urinvägsinfektion, så penicillin fick vi utskrivet. Vet att det kommer bli en kamp ...

Av Linda - 11 oktober 2009 21:48

Nu är det inte så farligt som det låter. Tack och lov var det med en.. kundvagn. Och krocka är väl fel ord, hade besvär på vägen in var jag skulle göra av det jag höll i handen, eftersom jag lämnat jackan i bilen. Såg mig inte för, och pang så brakad...

Ovido - Quiz & Flashcards